NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar

Először valósult meg ERASMUS+ BIP szeminárium az NKE-n

Első alkalommal szervezett Erasmus+ Blended Intensive Programme-ot (BIP) a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kara az NKE-en május 27. és 31. között.

A Jog és biztonság a közszolgálatban (Law and Safety in Public Service) elnevezésű, angol nyelvű nemzetközi esemény személyes jelenlétet igénylő egyhetes szakasza az NKE tíz hallgatója és számos oktatója, valamint a rotterdami Inholland és az eszéki Josip Juraj Strossmayer egyetemek húsz külföldi hallgatója és négy oktatója részvételével valósul meg a Ludovika Campuson.

Zachar Péter Krisztián, az ÁNTK nemzetközi dékánhelyettese a programot megnyitó beszédében örömét fejezte ki, hogy a résztvevők csatlakoztak az NKE-n megrendezett foglalkozásokhoz, és reményét fejezte ki, hogy az esemény biztosítja számukra a jog, a biztonság és a kormányzás közötti összetett kölcsönhatás mélyebb megértését a közszférára vonatkozóan.

A nemzetközi dékánhelyettes az NKE történetének, valamint a kar és a doktori képzések rövid ismertetését követően arról beszélt, hogy a jelenlegi intenzív program az Európai Unió (EU) stratégiai kereteit és a kortárs kihívásokra adott válaszait alakító kulcsfontosságú témák átfogó feltárását kínálja a résztvevők számára, akik olyan kritikus területeket járnak körül, mint az EU stratégiája, a válságkezelés, a belső és külső biztonsági kihívások, valamint a migrációval kapcsolatos különböző nézőpontok.

A nemzetközi kapcsolatok elismert szakértőinek vezetésével vizsgálják a programon egyebek mellett az Európai Unió Bíróságának szerepét a közszolgáltatások jogi és biztonsági területeinek alakításában, de a modern hadviseléssel kapcsolatos nemzetközi jog változó „tájképét” is. A résztvevők betekintést nyerhetnek az EU védelmi politikáján belüli stratégiai autonómiára való törekvésbe, továbbá a tágabb biztonsági struktúrába, beleértve az olyan szervezetek szerepét, mint az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet, valamint a NATO.

Pier Paolo Pigozzi, az NKE nemzetközi rektorhelyettese köszöntőjében egyebek mellett beszélt Ecuador, Mexikó, Chile és Kolumbia belpolitikáiról, valamint azok és az európai országok eltérő államberendezkedéséről. Mexikó kapcsán megjegyezte, hogy hosszú évek óta „háború” folyik a kormány és a drogkartellek között. Állami és helyi szinten az igazságszolgáltatás elfogult a végrehajtó hatalommal szemben, és meglehetősen nagyarányú a korrupció. „Mindig az a kérdés, hogyan lehet megváltoztatni a gondolkodásmódot úgy, hogy az integritás legyen az érték” – különösen ezekben az országokban – fogalmazott. Pier Paolo Pigozzi úgy véli, a fiatalok szerepe kulcsfontosságú e téren, ugyanis ők tudnak változást hozni.

A nemzetközi hírű jogtudós hangsúlyozta: az ÁNTK képzéseinek célja, hogy olyan tudással ruházza fel az ott végzetteket, amely lehetővé teszi a globális szintű problémák kezelését. A mostani eseményről szólva elmondta, hogy lehetőséget biztosít a résztvevők számára, hogy megértsék a jogi hagyományok jelentőségét, és hogy a különböző közösségek jogi értékeit figyelembe kell venni akkor, amikor a problémákat globálisan próbáljuk megfogalmazni és megoldást találni rájuk. Pier Paolo Pigozzi szerint a közszféra célja a közjó, a jó kormányzás megteremtése kell, hogy legyen.

Az Erasmus+ Blended Intensive Programme tanulási céllal szervezett, fizikai és virtuális részből felépülő mobilitási program, amely minimum három felsőoktatási intézmény részvételével valósulhat meg, három különböző országból. A BIP az Erasmus+ program új generációja, amely az úgynevezett vegyes intenzív programokat támogatja, lehetővé téve a felsőoktatási intézmények egy csoportjának mobilitási tantervek közös kidolgozását. A jelenléti mobilitási rész időtartama a programtól függően minimum öt, maximum harminc nap, amelynek megvalósítása a fogadó partnerintézmény országában történik. A virtuális rész kötelező eleme a BIP-nek, amely online kooperatív tanulás, illetve csoportmunka formájában valósulhat meg úgy, hogy a résztvevők együtt, egy időben dolgoznak feladataikon a virtuális térben.

A BIP során számos oktatási módszert alkalmaznak az aktív részvétel, a kritikus gondolkodás és a tudás gyakorlati alkalmazásának elősegítése érdekében. Az oktatók és mentorok interaktív előadásokon keresztül vonják be a résztvevőket, amelyek kérdésekre, vitákra és valós idejű szavazásra ösztönöznek. Multimédiás eszközöket, például videókat és interaktív szimulációkat használnak a kulcsfogalmak megértésének és megtartásának fokozása érdekében. Továbbá szimulációs játékokat és asztali gyakorlatokat használnak. A résztvevők a szimuláción belül konkrét szerepeket vehetnek fel, és együttműködhetnek a szimulált válságok vagy stratégiai kihívások kezelése érdekében.

 

Szöveg: Sallai Zsófia

Fotó: Szilágyi Dénes


Címkék: Erasmus+