Balogh Levente, a Szentkirályi ásványvíz alapítója, hazánk egyik legsikeresebb vállalkozója. Jelenleg a Szentkirályi Magyarország Kft. vezérigazgatója, tulajdonosa, a Vitapress Kft. ügyvezetője, jelentős üzleti tapasztalataival startupokat segít. Az üzletember egyre több helyen osztja meg történetét és tapasztalatait a nagyközönség előtt, valamint üzleti tanácsadással is foglalkozik. Teszi ezt azért, mert elmondása szerint a magyar nagyvállalkozóknak kiemelten fontos a társadalmi szerepvállalás előtérbe helyezése, amelyet szerinte hazánkban kell megtenniük, hogy „ezzel hálálják meg a fogyasztóknak és az országnak azt, amit az üzleti életben sikerült elérniük”.
Az üzletember a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar (ÁNTK) Hallgatói Önkormányzata által szervezett Fotelból a világ körül című rendezvény vendégeként a egyebek mellett a nemzetközi márkaépítésbe avatta be a hallgatóságot Kamrás István ÁNTK HÖK-elnök moderálásával október 16-án, a Ludovika Campuson.
Balogh Levente értéket létrehozó vállalkozóként definiálja magát, aki szeret alkotni, és szeretné edukálni a fiatalokat. A hallgatókhoz szólva hangsúlyozta, hogy a jövő generációi számára fontosak a példaképek, akiknek élettörténete ihletet adhat az útkeresésben lévő fiatalok számára. A vezérigazgató elmondta, hogy nem akart vállalkozásba kezdeni, hanem cselgáncs olimpiai bajnok szeretett volna lenni, de miután ez a terve nem valósult meg, eldöntötte, hogy saját márkát szeretne építeni.
Úgy véli, sokat köszönhet a sportnak, mert az az által elsajátított küzdőszellem sokat segíti őt abban, hogy „a támadásokat, amiket az élet ad”, leküzdje. Üzleti pályafutása a család cégeinél kezdődött. Balogh Levente saját cégével mintegy másfél évtizedig volt az édesapja által gyártott termékek kizárólagos forgalmazója és marketing ügynöksége. Hosszú évek kemény munkájával érte el, hogy a cég kereskedelmi és marketing igazgatói székébe ülhessen. A tudás nagyon fontos, mondta, és azt kell tanulni, amivel később foglalkozni szeretnénk. „Szeressék, amit csinálnak, mert hiteles és jó szakemberek kellenek az országnak. A szakmájuk szakértőivé kell válniuk” – hangsúlyozta a hallgatóknak Balogh Levente.
Édesapjától – aki mint fogalmazott, a magyar üdítőital gyártás úttörője volt – 2003-ban vette meg az akkor még többszáz milliós veszteséget termelő céget, és döntötte el, hogy megalapítja a Szentikirályi Ásványvíz Kft.-t, és az ásványvíztermelésre összpontosít. Balogh Levente elmondta, hogy a márkaépítés során sok mindent tanult és tapasztalt. Egyebek mellett azt, hogy „ilyen ősi és ilyen természetes ásványvizek Közép-Európán kívül nem léteznek”, és hogy a multinacionális vállalatok hogyan próbálják globalizálni a vízfogyasztást és a vízgyártást.
Az üzletember vezetőként kiemelt figyelmet fordít a minőségre és a fenntarthatóságra, a Szentkirályi ásványvíz a legszigorúbb környezetbarát gyártási folyamatokkal és a természetes források tiszteletben tartásával vált ismertté. Elmondta, hogy öt évig dolgozott azon, hogy Szaúd-Arábiában is lehessen kapni Szentkirályi ásványvizet, ami sikerült is, de a Szentkirályi ott volt tíz ország ásványvíz-kínálatában Európában, Amerikában, a Közel- és a Távol-Keleten is.
Viszont ma már csak a hazai piacra szánják. „Meg kell védeni a környezetszennyezéstől a vizeinket, és erre nekünk kell vigyázni. Rájöttünk, hogy a természetes ásványvíz kutakat nem szabad kifosztani” – hívta fel a hallgatóság figyelmét. Balog Levente elmondta, hogy a természetes ásványvíz teljes mikroklímában van, a Szentkirályi például egy jégkorszaki lencse a föld alatt, ami nem termelődik újra, ezért szabályozni kellett, hogy mennyi embernek jusson belőle. A természetes ásványvízkészlet globalizációját megakadályozandó, az Európai Ásványvíz Szövetség hozott egy olyan szabványt, amely szerint a természetes ásványvizet csak a forrás helyszínén lehet palackozni. „Tehát, ha a Szentkirályit egy tartálykocsival elviszik máshova és ott palackozzák, akkor már nem hívható Szentkirályi ásványvíznek” – fejtette ki a vállalkozó.
A víz jövőjéről és a fenntarthatóságról szólva elmondta, hogy közel 8 milliárd embert kell ellátni biztonságos élelmiszeripari szabványok között, hogy ne legyenek járványok, betegségek. „Ezért nem olyan egyszerű azt mondani, hogy tüntessük el a műanyag palackokat”. A vállalkozó hozzátette: „A PET-palack a világ legkörnyezetbarátabb csomagoló anyaga azért, mert ha nem dobjuk el, akkor például mint ahogyan a Szentkirályi Magyarország is teszi, 9-10 alkalommal újra lehet hasznosítani. A baj azzal van, hogy az emberek szemetelnek”. A PET-palackból ugyanis nem oldódik ki mikroműanyag, ezért probléma, ha eldobjuk, mert nem bomlik le – hangsúlyozta.
Balogh Levente kitért arra is, hogy 2024. január 1-től Magyarországon is bevezetik a belföldön forgalomba hozott visszaváltási díjas termékek kötelező visszaváltási rendszerét. Ez a módszer az egyik leghatékonyabb környezetvédelmi szempontból, hiszen motiválja a fogyasztót arra, hogy ne eldobja, hanem visszavigye a palackot, és annak anyaga újrafeldolgozható legyen a körforgásos gazdaságban.
Szöveg: Sallai Zsófia
Fotó: Szilágyi Dénes