NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar

Hogyan lehet a legtöbbet kihozni az egyetemi évekből?

Jelenlegi és leendő doktoranduszok, valamint egyetemünk oktatói számoltak be egy műhelybeszélgetésen a hallgatói szakmai megmérettetések előnyeiről és nehézségeiről, valamint az egyre inkább a digitális térbe kerülő tehetséggondozás kihívásairól és eredményeiről az egyetemen.

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Karának (ÁNTK) 2022-ben Innovatív Tanszék Díjat nyert tanszéke, a Közszervezési és Infotechnológiai Tanszék (KIT) Digitális tehetséggondozás címmel szervezett műhelybeszélgetést április 27-én az Oktatási Központban. A workshop első részében sikeres hallgatók segítségével prezentálta a tanszéken folyó tudományos munkát Krasznay Csaba intézetvezető egyetemi docens és Bányász Péter adjunktus. A második részben a tudományos diákkörben folyó tehetséggondozás részletes folyamatát mutatta be Orbán Anna egyetemi docens, majd a tanszék e-learninges megoldását, illetve a gamifikációs (játékosításra törekvő) módszereket ismertette László Gábor és Sasvári Péter egyetemi docensek.

Krasznay Csaba a bevezetőjében kiemelte, a kiberbiztonsági „egyetemi buborék” története több mint egy évtizede a Ménesi úti épület második emeletén kezdődött, ma pedig már az NKE Kiberbiztonsági Intézete, illetve a Közszervezési és Infotechnológiai és a Kiberbiztonsági tanszékek által gondozott kiberbiztonsági mesterszakhoz kötődő ígéretes kutatói csapat gondoskodik a folyamatos szakmai utánpótlásról.

Bányász Péter adjunktus négy hallgatóját mutatta be: Kiss Adrienn és Ináncsi Mátyás doktoranduszt, illetve Hankó Viktória és Dub Máté leendő doktoranduszokat. Ők a kiberbiztonság témájával Bányász Péter óráin, illetve a Magyary Zoltán Szakkollégiumban találkoztak, amibe a kezdeti nehézségek után valamennyien beleszerettek. Mind fordulópontként élték meg a nemzetközi Cyber 9/12 versenyt Genfben. Ebben a kihívásban egy kiberbiztonsági incidens utáni döntéstámogató csoportot szimulálnak a hallgatók. Bár az egész játéknak tűnik, mégis komoly motivációt ad, szakmai készségeket fejleszt és kivételes lehetőséget nyújt a nyelvtudás kipróbálására is.

Dub Máté arról is beszélt, számára a legvonzóbbak a tanszék által szervezett versenylehetőségek és programok voltak. Nagyon fontos emellett a hallgatói közösség is, azaz a diákok olyan csoportja, amely a kötelezőn túl is akar még dolgozni. A hallgatók arról is beszéltek, az időben megkezdett kutatás és annak eredményei kiemelik az embert a többi diák közül. Elég csak abba belegondolni, hogy egyszerre több száz ember végez az egyetemen azonos papírral. Ha bármilyen plusz eredmény is megjelenhet az önéletrajzban, az azonnal jelzi a munkáltatónak, hogy a pályakezdővel érdemes megkezdeni a tárgyalásokat.

A workshop második részében Orbán Anna egyetemi docens, a kar TDK titkára számolt be a diákköri tehetséggondozás tényeiről. Ennek kapcsán három fontos dilemmára: a mit, a mikor és a hogyan kérdéseire válaszolt. Az OTDK témáját ugyanis a hallgató érdeklődési köre, az annak megfelelő konzulens, illetve a témához kapcsolódó helyes szekció és tagozat kiválasztása befolyásolja. Mindenképpen nagy eredmény, hogy minden második elinduló NKE-s hallgató a díjazottak között van az OTDK-n. Orbán Anna azt is kiemelte, érdemes minél hamarabb elkezdeni a tudományos munkát, mert így lesz nagyobb esély a sikerre.

Ezt követően László Gábor beszélt a tanszék közreműködésével megvalósított, bárki által elérhető e-learninges tananyag megvalósításáról. A projekt során oktatói videók és podcastok felvételével segítették az írott tananyag könnyebb megértését, valamint komoly erőfeszítést tettek a teljes körű akadálymentesítés megvalósítására. Az esemény végén Sasvári Péter a gamification kapcsán azt emelte ki, érdemes lenne még jobban motiválni az egyetemen a kísérletező hajlamot. Hozzátette: ha valakinek van egy ötlete, sikeres kísérlete, mindenképpen írja azt meg és próbálja megjelentetni nemzetközi lapokban. Egy-egy új technológiai megoldásról szóló cikk nagyon sok tudományos hivatkozást fog termelni idővel.

 

Az eseményről részletesen az egyetem tudományos platformján, a ludovika.hu cikkében olvashatnak.

 

Szöveg: Sarnyai Tibor


Címkék: kiberbiztonság