NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar

PolitikON – kétnyelvű közéleti vitaverseny középiskolásoknak

A vitakultúra különböző szegmenseit megismerve középiskolások mérték össze képességeiket a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Karához (ÁNTK) kötődő Ostrakon Szakkollégium szervezésében második alkalommal megrendezett PolitikON Közéleti Készségfejlesztő és Politikai Szimulációs Versenyen, december 9-én. A megmérettetés 11. és 12. osztályos diákoknak ad lehetőséget, hogy a politika gyakorlati területein teszteljék tudásukat és fejlesszék kifejezőkészségeiket.

„Öröm látni, hogy a vitakultúra kezd visszatérni a közéleti diskurzusba” – hangsúlyozta megnyitóbeszédében az NKE ÁNTK nemzetközi dékánhelyettese. Zachar Péter Krisztián kifejtette: a magyar történelemben is voltak kimagasló szónokok, akik a szélesebb közvéleményt sikeresen megmozgatták, így van hova visszanyúlnunk, ha a vitakultúránkat szeretnénk visszaállítani. A középiskolás hallgatósághoz fordulva a dékánhelyettes kiemelte: a vitakultúra lényegi eleme a magas szintű tudás és a reflektáló képesség, melyek meglétét a jelenlévő fiatalok is bizonyítják. „Hazánkban kicsit eltűnt a közbeszédből az ésszerű vitára való készülés és az igény szerepe, de bízom benne, hogy ez szépen lassan visszaszüremlik” – mondta Zachar Péter Krisztián, aki egyebek mellett megjegyezte: egyetemünkön komoly hagyománya kezd kialakulni a vitaversenyeknek, amelyek leginkább az ÁNTK gondozásában valósulnak meg, mindez pedig összhangban van az egyetemi vezetés céljával, vagyis a Kreatív Tanulás Program megvalósításával.

A verseny magyar és angol nyelven zajlott, négy csapat idegen nyelven, míg nyolc anyanyelvünkön állt ki egymás ellen. Ennek okán köszöntőbeszédében a Budapesti Brit Nagykövetség első beosztott diplomatája a három részből felépülő brit parlamenti rendszer kapcsán kiemelte: „A törvényhozás és a végrehajtás során rendkívül fontos, hogy a közpolitikák formázásához képesek legyünk építő diskurzusokat folytatni.” Andrew Davidson szólt többek között arról is, hogy a hallgatóság „talán a televízióban már találkozott a parlamentből közvetített vitákkal, amelyek néha keményebbek, néha pedig humorosabb elemeket is tartalmaznak”. Javasolta, hogy a diákság néha nézzen bele egy-egy élő közvetítésbe, amelyből rengeteg retorikai fogást lehet ellesni. Zárásként felhívta a figyelmet, hogy mindenki hallható és látható, ezért „a vita során tisztelettel kell fordulnunk egymás felé, ezért a vitázó felek – a tisztelet jegyében – sosem hivatkoznak a másikra „te”-ként, hiszen nem a személye ellen támadnak, hanem az általa betöltött pozíció során hozott döntései ellen, így mindig a titulusát használják”.

„Az Ostrakon Szakkollégium életében az egyik legfontosabb a vitakultúra és az érveléstechnika fejlesztése” – szögezte le beszédében a szervezet elnöke. Pitzer Dominik kifejtette: a kritikus vitakultúra a vita legmagasabb szintje, amelyben a vitázó a kezdetkor a tárgyra tér és a végén tisztelettel adózik partnerének, így a felek rengeteget tanulnak egymástól. „Úgy véljük, hogy már a középiskolás korosztály figyelmét is szükséges felhívni a közéleti tudatosság fontosságára, valamint gyakorlati elemeire. A megmérettetés motivációt adhat a résztvevőknek a felsőoktatási tanulmányuk megkezdésében, bízva abban, hogy a jövőben a Nemzeti Közszolgálati Egyetem képzéseit választják majd” – hangsúlyozta a szakkollégium vezetője.

Ennek jegyében az oxfordi és brit parlementi formátumban megvalósuló vitaverseny magyar és angol nyelvű ágon is futott, melyek három fordulóból álltak: az első fordulóban a versenyzők egy online teszten tehették próbára tudásukat a politika, az állampolgári ismeretek és a történelem terén. A továbbjutott csapatok a második online fordulóban használhatták kreativitásukat egy fiktív politikai vagy közigazgatási probléma megoldásában. A megoldás során tesztelhették problémamegoldó képességüket valamely közszereplő vagy szervezet bőrébe bújva egy előre megadott esettel kapcsolatban. A versenyre közel 30 különböző középiskolából jelentkeztek országszerte, melyen megközelítőleg 50 csapat mérettette meg magát az első fordulóban. Az utolsó, döntő fordulóba a legjobb 12 csapat jutott tovább. Az angol nyelvű zsűri tagjai között köszönthették a Budapesti Brit Nagykövetség másodtitkárát, Leslie Hayler-t is.

A döntő angol ágán első helyen végzett a Pécsi Janus Pannonius Gimnázium képviseletében Drávai Szilveszter, Marton Dorina, Turi Barnabás. A második helyet a miskolci Avasi Gimnázium diákjai: Rostás Réka, Barabás Erik, Terbe Márk foglalták el. Harmadikként végzett a Kaposvári Munkácsy Mihály Gimnázium hármasa: Széki Mór, Szőke Szófia, Fodor Karina.

A magyar ág győzteseként került ki a Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium három diákja: Fekete András, Reicher Márton, Pozsgai Csanád. Második helyen végzett a Kaposvári Munkácsy Mihály Gimnázium másik csapata: Maza Míra, Fodor Petra, Stagl Hanna Dóra együttműködésében. A harmadik helyet pedig a Dunakeszi Radnóti Miklós Gimnázium diákjai nyerték el: Dervalics Máté, Farkas Pál, Kozsán Balázs.

 

Szöveg: Pap Melinda

Fotó: Halápi Katinka