NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar

Kreatív eszközök a kompetenciafejlesztésben

Elvárható-e, hogy a hallgatók ne csak ismerjék, hanem konkrét szituációkban alkalmazni is tudják a tanultakat? Hogyan támogatja a jelentős mennyiségű és néha száraznak tűnő tudásanyag átadását a kreatív módszertan? Hogyan tehető élményalapúvá a tanulás? Többek között e kérdésekről is szó esett egyetemünk oktatóinak szakmai beszélgetésén.

„Kreatív eszközök a kompetenciafejlesztésben” címmel rendezett konferenciát a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Karának (NKE ÁNTK) Emberi Erőforrás Tanszéke május 31-én az Oktatási Épületben.

A konferenciát Kajtár Edit egyetemi docens, az esemény szervezője nyitotta meg. Elmondta, a szakmai beszélgetés változatos oktatási megoldások köré szövődik, a témák között egyaránt szerepel az alternatív munkajog és a mese kompetenciafejlesztésben játszott szerepe. Bár a résztvevők különböző tárgyakat oktatnak, közös bennük, hogy mindannyian tudásuk legjavát szeretnék adni a hallgatóknak s ehhez kreatív módszereket hívnak segítségül. A konferencián a résztvevők – akár egy spanyol tapaszbárban – kóstolót kaphatnak egymás munkamódszeréből, hasznos, jó gyakorlatokat vihetnek haza.

Hazafi Zoltán tanszékvezető és Petrovics Zoltán egyetemi docens előadása az alternatív munkajogi tantárgy kereteit mutatta be. A hagyományos oktatás tapasztalatairól szólva a tanszékvezető elmondta, a munkajog tipikus jogi tárgy, ahol a szerteágazó joganyagot kell bemutatni a hallgatóknak. Az oktatónak éppen ezért fókuszpontokat kell találnia, amelyből koherens tartalmat tud összeállítani. Ugyanakkor meg kell tartani a rendszerben való gondolkodás képességét is. Hazafi Zoltán kiemelte, a közszolgálati munkának jelentős HR-es aspektusa is van, például a teljesítményértékelés, a toborzás területén. Kérdés, elvárható-e, hogy a hallgatók ne csak ismerjék, hanem konkrét szituációkban alkalmazni is tudják a tanultakat. Ehhez mindenképpen szükséges bevonni őket a képzésbe különböző jogesetek megoldásával.

Petrovics Zoltán néhány konkrét jogeset segítségével mutatta be az alternatív képzés mikéntjét, azaz hogyan lehet digitális eszközökkel, ismert történeteken keresztül, élményszerűvé tenni az oktatást. Idén az NKE hallgatói ezzel a módszerrel készültek fel az országos munkajogi perbeszédversenyre is. A rendezvényen jelen lévő hallgatók beszámolóján keresztül megjelentek a másik oldal tapasztalatai is. Kun Attila egyetemi tanár a hazai és nemzetközi perbeszédversenyekre való felkészítés tanulságait osztotta meg. Elhangzott, az NKE első alkalommal indult el hazai megmérettetésen – tisztes helytállással. Éppen ezért akár az is lehetséges, hogy az egyetem hallgatói bekerüljenek a nemzetközi versenybe is. Kun Attila elmondta, a kiválasztás, a felkészülés és a verseny során is számos területen tehetik a hallgatók magukat próbára.

A konferencián Magasvári Adrienn pü. alezredes, tanársegéd egy, a hallgatók vezetői kompetenciáinak fejlesztését célzó innovatív pilot projektről szólt. A Probono felület oktatási felhasználásáról beszélt Csóka Gabriella mesteroktató és Paksi-Petró Csilla adjunktus. Ezt követően Korpics Márta egyetemi docens Játszani is engedd! címmel a társasjátékokban rejlő lehetőségeket demonstrálta a résztvevők aktív bevonásával. A konferencia zárásaként Kajtár Edit egyetemi docens és Kriskó Edina adjunktus a Mesetérképen való kalandozásra invitálta a résztvevőket, akik saját élményen keresztül tapasztalhatták meg az innovatív eszközök és a mesékben rejlő szimbólumok erejét.

 

Szöveg: Sarnyai Tibor

Fotó: Szilágyi Dénes