Felhasználónak vagy felhasználtnak lenni?

A közösségi média politikára gyakorolt hatásáról, a politika online térben való megjelenéséről is beszéltek a Nemzeti Közszolgálati Egyetem oktatói a Magyary Zoltán Szakkollégium és a Közszervezési és Infotechnológiai TDK közös online rendezvényén. Bányász Péter és Pál Gábor a politikai kommunikáció 21. századi sajátosságait elemezték.

A közösségi média politikában betöltött szerepét elemezve Bányász Péter először az alapvető fogalmakat tisztázta, mivel úgy véli, hogy a különböző tudományágak a saját szemüvegükön keresztül vizsgálják a közösségi média fogalmát. Az ÁNTK Közszervezési és Infotechnológiai Tanszék adjunktusa szerint „olyan internetes alkalmazások és eszközök összességéről van szó, amelyekben a klasszikus szolgáltatók pusztán a keretet biztosítják, s a felhasználók töltik meg azt tartalommal”. Pál Gábor úgy véli, hogy a politikai kommunikáció korszakait mindig a kor technológiai fejlettsége határozza meg, a kérdés pedig inkább az, hogy mennyire válik dominánssá egy-egy csatorna. A szakértő szerint „a közösségi média a politikai kommunikáció alapvető logikáját nem változtatta meg, sokkal inkább a már meglévő folyamatokat viszi tovább”.  A koronavírus járvány hatására a mindennapok egyre inkább átkerülnek az online térbe – nincs ez másként a politikai hadszíntérrel sem. „A legegyszerűbb küzdőtér az online tér” – fogalmazott Pál Gábor, aki arról is szólt, hogy az egyének a közösségi oldalakon már nem csak, mint felhasználók vannak jelen, de felhasználttá is válnak a tech-cégek és politikai eszmék által.

Az egyetem kutatói ugyanakkor a közösségi média pozitív hozadékairól sem feledkeztek meg. A kerekasztal-beszélgetésen elhangzott, hogy a közösségi médiának számos olyan használati módja van, amely elválik az aktuálpolitikától. Az online térben létrejöhetnek olyan zárt, kifejezetten szakpolitikai jellegű (például környezetvédelmi, vallási vagy kisebbségvédelmi) csoportok, melyek működése és társadalmi haszna nélkülözhetetlen, hiszen az érintettek széles köre szólítható meg ezáltal. A szakértők egyebek mellett szóltak arról, hogy a megszokott politikai hadszínterek miként kerültek át az online térbe, a politikusok miként jelennek meg az online médiában, de szó volt arról is, hogy a trollkultúra mennyire tesz keresztbe az internet közösségformáló erejének.

A témáról további részleteket a Bonum Publicum egyetemi lap áprilisi számában olvashatnak. 

 

Szöveg: Zavodnyik Blanka