Út a tudomány felé – ÁNTK TDK börze

Hogyan lehet tudományos értekezést készíteni? Mit nyújt egy Tudományos Diákkör? Milyen lépésekből áll a dolgozatkészítés menete? Mit nyerhetünk a kutatás során, illetve a tanulmány elkészültekor? Sok ehhez hasonló kérdés vetődött fel a 2021/2022-es tanév TDK köreit felsorakoztató börzéjén, ahol a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar (ÁNTK) tizenöt tanszékének tudományos hallgatói köreivel ismerkedhettek meg az érdeklődők az Oktatási Épület aulájában.

„Az NKE ÁNTK Tudományos Diákköri Börzéjét hagyományosan a tanév kezdetén, októberben rendezzük meg. Célja a tudományos diákkörök bemutatkozása és a tagtoborzás. A Karon a TDK-ák a tanszékek köré szerveződnek, egy-egy TDK-nak általában 10-20 tagja van, így az ÁNTK tudományos diákkörei kétszáz-kétszázötven tehetséges hallgatót fognak össze” – foglalta össze az NKE ÁNTK Közszervezési és Infotechnológiai Tanszék mesteroktatója. Orbán Anna, aki a Kari Tudományos Diákköri Tanács (KTDT) oktatói titkáraként szívügyének tekinti a fiatal tehetségek támogatását hozzátette: nagyon örül, hogy újra jelenléti formában valósulhatnak meg rendezvények, melyek teret nyújtanak a változatos tudományos és szakmai programoknak. „Bízunk abban, hogy a jelenleg érdeklődő hallgatók előbb-utóbb bekapcsolódnak a TDK munkájába, látogatókból aktív tagokká válhatnak, Intézményi Tudományos Diákköri Konferencia (ITDK) dolgozatot írva továbbjuthatnak az Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK)-ra, megkezdhetik tudományos életpályájukat” – emelte ki.

A börze keretében kerekasztal-beszélgetésen vitatták meg a meghívott előadók a tudományos dolgozat írásának legfontosabb lépcsőfokait. Mind az ITDK, mind az OTDK világába betekintést nyerhettek a rengeteg elkötelezettséggel járó „szabadidős tevékenység” iránt érdeklődők. Az NKE ÁNTK dékánja megosztotta a saját útját hallgatósággal, melyen keresztül megismerkedett a tudomány világával. „Amikor megszületik az első tudományos mű, menőnek érzed magad” – hangsúlyozta Deli Gergely. Majd hozzátette, az az eufória, ami a mű elkészültekor érezhető, hihetetlen önbizalomnövelő hatással bír. Ugyanakkor kiemelte: sokszor nem a kutatni kívánt téma megtalálása, hanem a lelkesedés fenntartása a legnagyobb kihívás.

„A lelkes hallgatókat látni fantasztikus, főleg ahogyan megélik, hogy ők most az OTDK-n vannak” – kapcsolódott Deli Gergelyhez az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) titkárságának vezetője. Cziráki Szabina a témaválasztás menetét ismertetve hangsúlyozta: szerinte a tanár kiválasztása sokszor áll az első helyen és sokszor ő ajánlja a témát a területen belül, ugyanakkor ez fordítva is „működhet. „Óriási igény van a munkaerőpiacon arra a gondolkodásmódra, melyet a TDK írás során lehet felvenni” – hívta fel a figyelmet az OTDT munkatársa.

Mindezzel egyetértve szólt az NKE ÁNTK KTDT elnöke a témaválasztásról, illetve azon hasznos képességekről is, melyekkel a hallgatók az élet többi területén is megállhatják a helyüket. Az NKE ÁNTK Állam- és Jogtörténeti Tanszékének egyetemi docense elmondta: „a legfontosabb, hogy a hallgató csak akkor fogadjon el egy témát, ha szereti azt.” „Az ember legelemibb tulajdonsága a szkepszis”, hívta fel a figyelmet Peres Zsuzsanna a kritikai gondolkodás területeket átívelő fontosságára.

A beszélgetés résztvevői egyetértettek abban, akit érdekel egy adott terület, mindenképp vágjon bele a TDK írásba, hiszen közben jön rá igazán, mi is foglalkoztatja valójában.

A tanszékek területei és az oktatók által kínált témák között böngészve, az adott tanszék Tudományos Diákkörénél mindenki megtalálhatja a számára legszimpatikusabb és legérdekesebb kérdéskört – mely akár később a kutató pályáig is vezethet.

 

Szöveg: Pap Melinda Patrícia

Fotó: Szilágyi Dénes